top of page
Foto van schrijverThierry Devresse

Mobiliteitsbudget vooral in trek voor afbetaling woonlening

De Standaard, Frida Deceunynck 19/01/2024


Mobiliteitsbudgetten winnen beetje bij beetje terrein als alternatief voor de salariswagen. Maar liefst zeven op de tien werknemers gebruiken hun budget om de huishuur of woonlening te betalen.

 


Welk aanvullend loonvoordeel is nog aantrekkelijker dan een bedrijfswagen?


In tijden van stijgende huurprijzen moeten jongeren daar niet lang over nadenken: een budget om hun huisvesting te betalen. ‘Ik woon in de stad, op fietsafstand van mijn werk’, getuigt een jonge werknemer. ‘Een loonextraatje waarmee ik mijn woning kan afbetalen, is mij meer waard dan een tweede bedrijfswagen in ons gezin.’


Werknemers die hun bedrijfswagen inleveren, mogen dat uitgespaarde bedrag spenderen aan alternatieve, milieuvriendelijke vervoersopties, zoals een abonnement op het openbaar vervoer, deelauto’s of elektrische fietsen …

Geen woon-werkverkeer


Als vreemde eend in de bijt valt ook de terugbetaling van huisvestingskosten onder de noemer ‘duurzame mobiliteit’. Werknemers die minder dan 10 kilometer van hun werk wonen, of meer dan de helft van de tijd thuiswerken, kunnen daarvan gebruikmaken.


“De idee daarachter is dat werknemers die op korte afstand van hun werk wonen, helemaal geen woon-werkverkeer hebben”, legt mobiliteitsexperte Veerle Michiels van SD Worx uit.


“Geen mobiliteit is het summum van duurzaamheid. Daarom mogen werknemers die dicht bij hun werk wonen hun mobiliteitsbudget gebruiken om hun huisvesting te betalen. Steeds meer werknemers kiezen voor die optie. De betaling van de huur of woonlening is uitgegroeid tot de populairste optie van het mobiliteitsbudget. Zeven op de tien werknemers met een mobiliteitsbudget maken er gebruik van.”

Daarnaast liggen ook het openbaar vervoer en fietsen goed in de markt. “Sinds de hervorming van het mobiliteitsbudget, begin 2022, kunnen er nu ook fietsaccessoires die de veiligheid en de zichtbaarheid bevorderen mee gekocht of geleased worden,” legt Michiels uit. “Werknemers kunnen hun budget ook gebruiken voor mobiliteitsuitgaven van inwonende gezinsleden. Ze kunnen er bijvoorbeeld een fiets mee kopen voor hun partner of een Buzzy Pazz voor hun kinderen.”


Werkgever beslist

Of u uw bedrijfswagen kunt inruilen voor een mobiliteitsbudget, is een beslissing van uw werkgever. Hij is daartoe niet verplicht. Het toegekende budget hangt samen met de total cost of ownership van het voertuig. Naast de leasekosten van de bedrijfswagen worden ook andere uitgaven meegerekend, zoals een tankkaart.

De omvang van de mobiliteitsbudgetten varieert meestal tussen 8.000 en 15.000 euro per jaar. Gemiddeld ligt het budget rond 9.500 euro per jaar.

Dat budget wordt op een virtuele mobiliteitsrekening gezet, waarmee u doorheen het jaar milieuvriendelijke vervoersopties kunt betalen. Uw uitgaven worden maand na maand afgeboekt van uw mobiliteitsrekening.

Heeft u op het einde van het jaar nog budget over, dan wordt het restant cash uitbetaald. Dat is fiscaal de minst aantrekkelijke optie. Bij uitbetaling wordt het restsaldo afgeroomd met een sociale werknemersbijdrage van 38,07 procent.


Voor iedereen?

Wettelijk is dit voordeel voorbehouden voor werknemers met een bedrijfswagen. Maar hier en daar pionieren al de eerste bedrijven met een mobiliteitsbudget voor alle werknemers. “In een aantal kleine bedrijven is dat al realiteit en ook bij enkele grote werkgevers zien we interesse”, zegt Thierry Devresse van de startup MMBB, dat het mobiliteitsbudget beheert van meer dan 150 bedrijven.


“Voor werknemers die nog geen bedrijfswagen hebben, kan de werkgever een nieuwe categorie creëren, met een minimumbudget van 3.000 euro per jaar (of 250 euro per maand). De werknemer kan hiervoor een elektrische Citroën Ami krijgen (zonder tankkaart) of hij kan het budget volledig besteden aan openbaar vervoer, fietsen of huisvestingskosten.”


Opgelet: het mobiliteitsbudget vervangt alle andere tegemoetkomingen voor het woon-werkverkeer, ook de fietsvergoeding. Daardoor is het voor de werkgever budgetneutraal.

“De werknemer mag dit voordeel weigeren, maar dat hebben we in de praktijk nog nooit meegemaakt,” zegt de mobiliteitsconsulent. “Wie zou zo’n extra budget nu weigeren? De meeste werknemers kiezen voor de huisvestingskosten.”


34 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page