top of page
  • Writer's pictureThierry Devresse

HOE HET MOBILITEITSBUDGET VAN VERTROUWELIJK NAAR ONVERMIJDELIJK ZAL GAAN?

Het succes van het mobiliteitsbudget is, bijna twee jaar na de geboorte ervan, een marketingsucces met zeer weinig daadwerkelijke uitvoering.


Is het een flop ?


Vandaag wil meer dan 50% van de bedrijven het invoeren, maar minder dan één werknemer op duizend kan er al van genieten.


Er zijn twee hoofdredenen voor deze trage start:

  • Covid 19 die bedrijven en hun projectschema's op meerdere manieren heeft verstoord.

  • De uitvoering en het beheer van het mobiliteitsbudget heeft veel bedrijven doen terugdeinzen vanwege de schijnbare complexiteit van dit project en het grote aantal nieuwe vaardigheden dat moet worden aangeleerd.


Waarom zal dit veranderen ?


1) De keuze van de wagens

Vandaag is de keuze aan groene auto's in het mobiliteitsbudget beperkt, maar op middellange termijn zal die even groot worden als de keuze aan bedrijfsauto's, omdat alle bedrijfsauto's tegen 2025 groen zullen moeten zijn. Er zal geen beperking van keuze zijn in 4 jaar.


Het mobiliteitsbudget is dan de natuurlijke evolutie van de traditionele bedrijfswagen, omdat het de werknemer meer toelaat zonder beperking.


2) Koopkracht

Het mobiliteitsbudget stelt de werknemer in staat zijn koopkracht te verdubbelen bij zachte mobiliteit. We hebben het over 300 tot 600 euro meer netto koopkracht per maand voor de werknemer.


3) De concurrenten

Als u een mobiliteitsbudget aanbiedt, hebt u een voorsprong op de arbeidsmarkt om nieuw talent aan te trekken en het talent dat u hebt te behouden.

Omgekeerd zal het moeilijker zijn om talent aan te werven en te behouden als u geen mobiliteitsbudget hebt en uw concurrenten wel.


4) Versoepelingen in de wet inzake het mobiliteitsbudget

Hoewel niets zeker is, gaat het bij de wijzigingen in de wet op het mobiliteitsbudget om flexibiliteit, niet om beperkingen.

De volgende punten zijn mogelijk:

  • Stopzetting van de wachttijd van 36 maanden voor de werkgever en van 12 maanden voor de werknemer.

  • Uitbreiding van de afstandszone voor woon-werkverkeer van 5 km tot 10 km voor de vergoeding van verblijfskosten.

  • De hoofdsom van de hypotheek optellen bij de rente voor de kosten van huisvesting.

  • Limiet van 120g CO² in plaats van de huidige 100g om het WLTP-effect te corrigeren.

  • Uitbreiding tot alle werknemers in plaats van alleen de bestuurders van bedrijfswagens.


Hoe gaat dit in zijn werk gaan?


Het mobiliteitsbudget is typisch een "sneeuwbaleffect" model. Hoe meer bedrijven het aanbieden, hoe groter de druk op anderen om het ook aan te bieden om concurrerend te blijven op de arbeidsmarkt.


Er bestaan al diensten om klanten te helpen bij de implementatie en het beheer van het mobiliteitsbudget.

Vandaag kan zelfs een KMO het implementeren zonder een aanzienlijke investering te moeten doen.


De trein is onderweg, en u, wanneer neemt u hem?


Wilt u meer weten?

Neem contact met ons op: info@mmbb.be

55 views0 comments
bottom of page