Budget Mobiliteit voor Iedereen: het geld is er!
- Thierry Devresse
- 4 sept.
- 2 min de lecture

Opinie: Wat als de regering zou beslissen om groene en verantwoorde mobiliteit evenveel te bevoordelen als de bedrijfswagen?
Door Thierry Devresse
Founder @ MMBB | Mobility Budget Expert
29 augustus 2025
Het kader schetsen
Vandaag kunnen werknemers een deel van hun brutoloon inruilen voor een bedrijfswagen.
De regering overweegt om alle fiscale voordelen uit deze praktijk te beperken tot maximaal 20% van het brutoloon.
Tegelijk wil ze een mobiliteitsbudget toekennen aan alle werknemers, budgetneutraal voor de ondernemingen.
Maar één vraag blijft: waar zal het geld vandaan komen, nu de overheid al moet besparen?
Een concreet voorbeeld
Neem een brutoloon van 3.000 €.
De inkomsten van de staat (excl. btw) bedragen in dit geval 2.252 €, verdeeld als volgt:
RSZ-werkgever (+/- 25 %): 750 €
RSZ-werknemer (13,07 %): 392 €
Inkomstenbelasting (30 %): 900 €
Gemeentebelasting (6 %): 210 €
Als we nu een loonruil van 600 € toepassen (20 % van het brutoloon), daalt het brutoloon naar 2.400 € en de staatsinkomsten naar 1.777,68 €:
RSZ-werkgever: 600 €
RSZ-werknemer: 313,68 €
Inkomstenbelasting: 720 €
Gemeentebelasting: 144 €
👉 Gevolg: de staat geeft 475 € fiscale cadeau aan de “salaris-sacrificewagen”.
En wat als dit geld anders besteed zou worden?
Het minimale mobiliteitsbudget bedraagt 3.164 €/jaar, ofwel 263,66 €/maand.
Er is dus ruimschoots financiële marge om een minimaal mobiliteitsbudget voor iedereen mogelijk te maken, mits de regering beslist om duurzame en verantwoorde mobiliteit fiscaal gelijk te behandelen met de bedrijfswagen.
Een hervorming met toekomst
Met zo’n hervorming creëert de regering:
✅ meer gelijkheid tussen werknemers,
✅ meer fiscale transparantie,
✅ en vooral een krachtige versnelling richting duurzame mobiliteit.
👉 Deze opinie toont duidelijk aan: de financiering van een algemeen mobiliteitsbudget is geen kwestie van middelen, maar van politieke keuzes.