top of page
  • Foto van schrijverThierry Devresse

Welke leasemaatschappij heeft een TCO voor het mobiliteitsbudget in zijn configurator?


Veel bedrijven vragen mij welke leasemaatschappij een configurator heeft waarmee ze een auto kunnen selecteren op basis van de TCO van het mobiliteitsbudget. Dit is een cruciale vraag omdat zij een omslachtig aankoopproces kan helpen voorkomen.


Er zijn veel manieren om de TCO van een bedrijfswagen te berekenen, maar de TCO van het mobiliteitsbudget is de enige die in de wet is vastgelegd.


De TCO van het mobiliteitsbudget is de som van alle kosten die een bedrijf heeft voor een bedrijfswagen. Sommige van deze kosten zijn bekend en kunnen worden berekend door de configurator van de leasemaatschappij, terwijl andere onbekend zijn bij de leasemaatschappij.


Welke kosten zijn opgenomen in de TCO van het mobiliteitsbudget?

  • De financiering van het voertuig en de opties (inclusief het laadstation bij de bestuurder thuis indien van toepassing).

  • Reparaties, onderhoud, banden

  • Verzekering (wettelijke aansprakelijkheid, omnium, rechtsbijstand en bestuurdersverzekering)

  • Hulp bij pech onderweg

  • Beheer door de leasemaatschappij

  • Brandstof (gemiddeld in liters voor het in het contract opgegeven volume) en/of elektrische energie (gemiddeld in KW voor het in het contract opgegeven volume)

  • Inschrijvingsbelasting en wegenbelasting

  • De CO²-vergoeding

  • Eigen risico's en schadevergoedingen aan het einde van het contract.

  • Andere kosten eigen aan de onderneming (parking, car wash, beheer van de wagenparkbeheerder, woon-werkverkeer met het openbaar vervoer, enz.)

  • Niet-terugvorderbare BTW op al deze posten

  • Belasting op verworpen uitgaven voor al deze posten

Al deze kosten worden opgeteld: er is geen aftrekking in deze TCO-formule.


Onmogelijke missie? Niet echt.

Als de configurator een bedrijf in staat stelt zijn parameters en kosten op te geven, zou de configurator de TCO van een geconfigureerde auto exact kunnen berekenen.


De "minimum" configurator

Als de configurator de klant niet toestaat al zijn kosten en parameters op te geven, kan hij een basis-TCO berekenen waaraan de klant ze zelf moet toevoegen. Aangezien de kosten van de klant kunnen worden samengeteld tot één gemiddeld bedrag per maand, kan deze basis-TCO "het werk doen".


Deze “minimumconfigurator” zou echter op zijn minst rekening moeten houden met enkele bedrijfsspecifieke parameters om de niet-recupereerbare BTW en de belasting op de verworpen uitgaven correct te berekenen. Deze parameters zijn: het BTW-stelsel en het belastingtarief van de klant.


Andere parameters zoals de kosten van brandstof en elektriciteit zijn welkom, maar men zou een standaard gemiddelde prijs kunnen aanvaarden. Dit is echter niet ideaal wanneer men de verschillen kent tussen de elektriciteitsprijzen van de ene afnemer en de andere.


De “minimumconfigurator” zal de volgende punten berekenen:

  • De financiering van het voertuig en de opties (inclusief het laadstation bij de bestuurder thuis indien van toepassing).

  • De reparaties, onderhoud, banden

  • De verzekeringen (wettelijke aansprakelijkheid, omnium, rechtsbijstand en bestuurdersverzekering)

  • De Roadside Assistance

  • Het beheer door de leasemaatschappij

  • De brandstof (gemiddeld in liters voor het in het contract opgegeven volume) en/of elektrische energie (gemiddeld in KW voor het in het contract opgegeven volume)

  • De inschrijvingsbelasting en wegenbelasting

  • De CO²-vergoeding

  • De niet-recupereerbare BTW op al deze artikelen

  • De belasting op de verworpen uitgaven van al deze posten


De klant zal zelf de volgende punten toevoegen:

  • Eigen risico's en schadevergoedingen aan het einde van het contract.

  • Andere bedrijfskosten (parkeren, autowassen, wagenparkbeheer, woon-werkverkeer met het openbaar vervoer, enz.)


De "ideale" configurator

Als de configurator de klant toestaat al zijn parameters in te voeren, zal hij de TCO van de klant kunnen berekenen voor het mobiliteitsbudget. Dit is altijd een schatting, aangezien het van tevoren berekenen van de werkelijke kosten van een opdracht echt een onmogelijke opgave is.

Hier zijn alle noodzakelijke parameters:

  • De gemiddelde prijs van brandstoffen (diesel, benzine en elektriciteit).

  • Voor hybride voertuigen, de verhouding fossiele brandstof/elektriciteit (maar deze voertuigen zijn op korte termijn bijna ten dode opgeschreven...).

  • Het gemiddelde bedrag van de eigen risico's per auto/maand*.

  • Het gemiddelde bedrag van de eindecontractschade per auto/maand*.

  • Andere bedrijfsspecifieke kosten per auto/maand*.

  • De BTW-regeling en het belastingtarief van de klant.


* Al deze kosten kunnen ook worden samengevoegd in één enkele parameter "andere klantspecifieke kosten".

Zoals u ziet, is dit geen onmogelijke taak. Ik weet dat sommige leasingmaatschappijen de minimumconfigurator al hebben, maar ik zou liever hebben dat ze dat zelf zeggen. Ik hoop dat ze het ons laten weten in de commentaren op deze blog: de ideale configurator kan er binnenkort zijn!




156 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Nieuws in het mobiliteitsbudget vanaf 1 januari 2024

MMBB presenteerde deze nieuwe functies aan meer dan 400 bedrijven tijdens het Olympus Mobility webinar op 16/01/2024. Bedankt Olympus voor het organiseren van dit evenement. Klik hier om de volledige

bottom of page