Wat is er nieuw in het mobiliteitsbudget?
Bijgewerkt op: 10 dec 2021
De wet is gepubliceerd op 25 NOVEMBER 2021 .
De tekst van de wet lezen is moeilijk. Ik geef hier een samenvatting van de aangebrachte wijzigingen:
Voor de aflossing van woningen wordt de afstand tussen woon- en werkplaats verlengd van 5 tot 10 km en wordt het hypotheekkapitaal bij de rente opgeteld
De mogelijkheid om te betalen voor abonnementen op het openbaar vervoer wordt uitgebreid tot het hele gezin dat in hetzelfde huishouden woont.
De mogelijkheid om privé- en openbare parkeerkosten te betalen in verband met een openbaarvervoerkaart voor een auto of een fiets is toegevoegd.
De mogelijkheid om te betalen voor uitrustingen die het zicht van de bestuurder en zijn passagiers verbetert voor zachte mobiliteit, is toegevoegd.
Gemotoriseerde driewielers en vierwielers worden toegevoegd aan de fietsen van pijler 2 indien zij ontworpen zijn voor het vervoer van personen en, in het geval van vierwielers, voorzien zijn van een afgesloten passagiersruimte.
De financiering voor fietsen, driewielers en vierwielers in het kader van de tweede pijler is toegevoegd.
De invoering van een premie voor voetgangers van 0,24 euro per gelopen of gestapte kilometer werd toegevoegd.
Een formule die de mogelijkheid biedt de TCO op forfaitaire basis te berekenen, alsmede een andere formule volgens welke het bedrag van de uitgaven moet worden berekend op basis van de werkelijke kosten (deze formules moeten nog bij koninklijk besluit worden vastgesteld). Deze formule mag niet verplicht worden gesteld; elke onderneming zal nog steeds kunnen beslissen om haar eigen formule vast te stellen overeenkomstig de wettelijke richtlijnen.
De wachttijden voor de werknemer van 3 en 12 maanden worden afgeschaft. Een start-up die minder dan 36 maanden oud is, kan zijn werknemers dus meteen een mobiliteitsbudget aanbieden als er ten minste één bedrijfswagen ter beschikking wordt gesteld.
De mogelijkheid om dienstreizen buiten het mobiliteitsbudget om te compenseren (zonder de kosten voor de werkgever te verhogen) is toegevoegd.
Er wordt een minimum- en een maximumbudget voor het mobiliteitsbudget (min. 3.000 euro en max. 16.000 euro per jaar, niet meer dan 1/5 van het brutosalaris van de werknemer) toegevoegd. Voor mensen die al vóór 25/11/2021 over een mobiliteitsbudget beschikken, geldt deze regel vanaf 1 januari 2023.
MMBB b.v.
Recente blogposts
Alles weergevenBron: Fleet.be, een artikel van Gregory Livis MOBILITEITSBUDGET De federale regering vereenvoudigt het mobiliteitsbudget en maakt het...
Commentaires